Πρόκειται για μια πρόταση συναισθηματικής αγωγής που εκπαιδεύει το συναίσθημα, αντί να το χρησιμοποιεί για να μορφώσει. Γίνεται βιωματική μάθηση σε: ανάπτυξη εαυτού, προσωπική λήψη αποφάσεων, χειρισμό συναισθημάτων, έλεγχο άγχους, ενσυναίσθηση, επικοινωνία, αυτοαποδοχή, αυτοεκτίμηση, προσωπική υπευθυνότητα, διεκδικητική στάση, δυναμική της ομάδας, δεξιότητα δημιουργίας καλών σχέσων, αλληλοϋποστήριξη, μοίρασμα και επίλυση συγκρούσεων.
Το Πρόγραμμα που εφαρμόζουμε αφορά τους εξής άξονες:
1) Συναισθηματική αντίληψη του εαυτού:
α) αναγνώριση των συναισθημάτων που βιώνει ο καθένας μας,
β) ικανότητα να κατανοήσει τις αιτίες των συναισθημάτων και
γ) αναγνώριση των διαφορών ανάμεσα στα συναισθήματα και τις συμπεριφορές.
2) Ρύθμιση του συναισθήματος:
α) υψηλό κατώφλι αντοχής στο στρες,
β) λιγότερες συγκρούσεις με τους άλλους,
γ) κατάλληλη έκφραση του θυμού,
δ) λιγότερες αποβολές στο σχολείο και
ε) περισσότερα θετικά συναισθήματα για τον εαυτό, το σχολείο και την οικογένεια.
3) Χρησιμοποίηση των συναισθημάτων αποτελεσματικά:
α) περισσότερο υπεύθυνος,
β) με περισσότερο αυτοέλεγχο
4) Ενσυναίσθηση:
α) καλύτερη ικανότητα να κατανοεί την οπτική του άλλου,
β) ευαισθησία στα συναισθήματα των άλλων και
γ) ‘ακούει’ καλύτερα τους άλλους (ενεργητική ακρόαση).
5 ) Χειρισμός των διαπροσωπικών σχέσεων:
α) αυξημένη ικανότητα να αναλύει και να κατανοεί τις σχέσεις και
β) αποτελεσματικότητα στην επίλυση συγκρούσεων.
Οι συναισθηματικές & ψυχοκοινωνικές δεξιότητες που αναπτύσσουμε είναι σημαντικές για τη ζωή. Στην ουσία εφαρμόζουμε ένα μοντέλο συναισθηματικών ικανοτήτων, σύμφωνα με το οποίο άτομο θεωρείται ότι έχει ικανή κατανόηση του συναισθήματος όταν:
α) εξάγει σωστά συμπεράσματα για τους άλλους,
β) ξέρει να πει το σωστό ανάλογα με την κατάσταση,
γ) έχει πλούσιο συναισθηματικό λεξιλόγιο,
δ) κατανοεί ότι είναι φυσικό να νιώθει κανείς αντικρουόμενα συναισθήματα και
ε) έχει εκλεπτυσμένη γνώση για τα συναισθήματα.
Σε αντίθετη περίπτωση:
α) δεν κατανοεί καλά τους άλλους,
β) ξαφνιάζεται από τα συναισθήματα των άλλων,
γ) το βρίσκει δύσκολο να εξηγήσει τα συναισθήματα που νιώθει ο ίδιος και οι άλλοι,
δ) βιώνει συναισθήματα ως ‘μαύρα ή λευκά’, χωρίς ενδιάμεσο και
ε) εκνευρίζει τους άλλους.
Εφαρμόζοντας την Επιστήμη του Εαυτού μας ενδιαφέρουν:
α) Η Συναισθηματική Αυτογνωσία:
i.Πώς αισθάνεσαι; Πόσο έντονο είναι το συναίσθημα;
(Κατανόησε τα συναισθήματά σου και την έντασή τους)
ii.Τι σκέφτεσαι; Επηρεάζουν τα συναισθήματά σου τις σκέψεις σου;
iii.Γιατί αισθάνεσαι έτσι; Ποια ήταν η αιτία; Πώς μπορεί να αλλάξει η κατάσταση τα συναισθήματά
σου;
iv.Τι μπορείς να κάνεις με τα συναισθήματά σου έτσι που αισθάνεσαι;
v.Πώς μπορείς να επηρεάσεις τους γύρω σου;
β) Η κατανόηση των άλλων - Βλέποντας τα πράγματα από την οπτική των άλλων:
i.Πώς αισθάνονται οι άλλοι σε μια κατάσταση;
ii.Πώς μπορεί να επηρεάζουν τα συναισθήματα τις σκέψεις τους;
iii.Πώς μπορεί να αλλάξουν αυτά τα συναισθήματα;
iv.Πώς μπορείς να διαχειριστείς αυτά τα συναισθήματα